AKU




AKU

Hari ini hari IBU [11/05/2014]

Selamat Hari Ibu kepada mak yang berada di kampung dan ibu-ibu seluruh muka bumi ini yang sentiasa memberi semangat untuk anak-anak dan menjadi semangat kepada semua sebagaimana anakmu Berjaya di masa sekarang…dan kepada anak-anak di luar sana, ingatlah jasa dan pengorbanan ibu mu dari kecil sehinggalah dewasa dan Berjaya kerana berjayanya kamu pada masa ini adalah doa ibu mu yang sentiasa mengiringi kamu walaupun jauh tetapi dengan doalah kamu masih berada di sini sehingga waktu ini…

Assalamualaikum…
Alhamdulillah bersyukur ke atas ilahi dengan limpah kurnia-nya kita masih bernyawa di muka bumi ini dengan nyaman tanpa rasa ada yang memudaratkan diri kita…
Menulisnya aku di sini untuk berkongsi rasa hati ini kemungkinan diri tuan/puan turut juga merasai bagaimana aku merasakanya…

Aku, 25 tahun sudah berlalu tanpa ada apa-apa yang  aku dapat nikmati sepertimana orang lain menikmati sekarang dengan membahagiakan ibu mereka serta kedudukan mereka pada masa ini. Sedih bercampur dengan kesusahan hati ini, kerana sepanjang orang lain mulai merangkap kepada alam dewasa dengan segala benda dan usaha yang beliau kejar sudah pun terbukti manakala aku masih disini dengan angan-angan yang tidak akan mungkin benar-benar akan berlaku.

Pada masa ini aku hanya berfikir seperti mana orang lain fikir tetapi fikiran ku ini hanya mainan semata-mata kerana orang lain sudah pun merasai angan-angan itu manakala aku masih lagi bermain dengan angan-angan yang mungkin akan menjeratkan ku sendiri…
Aku mesti kuat kerana diri ini masih mahukan seperti mana orang lain sudah pun ada.
Tetapi bagaimana?

Sedih :’(

Dalam hati ini aku hanya mampu berdoa dan berserah kepada yang maha Esa. Aku inginkan kehidupan ku sama macam semua orang:-

Hidup dengan sedikit kemewahan,
Hidup dengan ada kereta,
Hidup lagi dengan ada rumah sendiri bukan hanya menyewa,
Hidup dangan segala benda ada,
Hidup dengan ada sedikit harta untuk masa akan datang,
Nak kata untuk masa tua aku sendiri tidak tahu sehingga bila aku masih di sini… :’(
Hidupku inginkan restu mu tuhan,
Hidup sentiasa diberkati mu tuhan,
Hidup dengan kurniaan rezeki mu tuhan,
Hidup ku dan dan mati ku adalah ketentuan mu tuhan,

Dengan kehidupan ku sekarang aku hanya mahukan kehidupan ku dapat membahagiakan diriku, emak ku dan keluargaku.. aku bukan mahukan kemewahan yang akan melalaikan mu tuhan tetapi aku ingin perbaiki kelemahan diri ini dari yang sekarang sehinggalah yang lebih baik… aku bukan melawan ketentuan mu tetapi aku ingan kan macam mana orang lain bahagia bersama keluarga mereka… sepertimana yang engkau tetapkan sama macam mereka dengan sedikit rasa bersyukur kepadamu… aku ingin sangat merasa kebahagiaan yang engkau berikan kepada mereka…

Aku sendiri tidak tahu kenapa tiba-tiba pada masa ini hati ku sangat sedih memikirkan kehidupan ku sekarang dan pada masa hadapan kerana apa yang akan berlaku selepas ini kepada aku… setiap ujianmu yang engkau berikan sudah aku merasai tetapi Alhamdulillah semua engkau berikan kepadaku jawapan yang tepat… ada kala aku rasa tiada akal untuk selesaikanya.. Alhamdulillah terima kasih tuhan kerana kamu telah memberi yang terbaik jawapan kepadaku walaupun aku sentiasa takut untuk menyelesai ujianmu itu… dan pada masa ini aku mungkin cemburu melihat orang lain merasai kebahagiaan yang engkau berikan, mungkin engkau ingin melihatku adakah aku bersabar melalui ujianmu ini…

Ya tuhan ku, aku disini hanya mampu berserah kepada engkau kerana memilih insan-insan yang baik bagimu untuk mengajar ku erti kesabaran, ketabahan, dan bersyukur kepada-mu. Masa ini aku hanya meluahkan apa yang aku rasakan inginkan detik-detik kebahagiaan dan kejayaan pada masa akan datang. Seperti mana orang lain telah pun melewati masa-masa itu.
Aku hanya inginkan perkerjaan yang tetap, yang mampu memberi kebahagiaan kepada emak ku di sana, membuat dirinya bersyukur denganmu kerana memberikan aku kejayaan sehingga dia dapat menumpang kebahagiaan itu dari ku dari pemberianmu itu…

Menulisnya aku di sini hanya ingin meluahkan apa yang aku rasai pada masa ini, tatkala rasa ini sudah memberi aku rasa percaya yang kamu telah mendengar luahan rasa hati ini yang inginkan kebahagiaan di dunia dan di akhirat.. dan aku harapkan kamu sentiasa peringatkan aku kepadamu jangan sesekali melalaikan aku dengan dunia semata-mata… engkau menilai segala yang berlaku dan aku yang tidak akan pernah jemu dengan persoalan mu dan ujian mu kepadaku untuk memberikan aku kebahagiaan pada masa akan datang..dari dunia sehinggalah akhirat kelak…



Anak muda yang sentiasa inginkan kebahagiaan yang dinanti-nanti…

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.